web analytics

Let op: Deze website is gerestaureerd met behulp van gearchiveerde inhoud. De website eist geen rechten op deze inhoud.

Nieuws

Historie van de Deventer Markten

1 september 2004
Wij zijn erg trots op dat Henk van Baalen speciaal voor deze site aan artikel heeft geschreven over de historie en het ontstaan van de Deventer Markten. De pagina wordt opgevrolijkt door foto’s uit zijn eigen boeken.

Klik hier voor dit artikel.

Deventer markten digitaal

door Karel van Delf

3 MEI 2003 – DEVENTER – Markten zijn er in Deventer al zeker sinds de Middeleeuwen. Kooplieden prijzen op straat in direct contact met hun klanten hun waar aan. Sinds deze week communiceren de kooplieden ook met klandizie via de site www.deventer-markten.nl.

We lopen daar als Deventer markten mee voorop in Nederland, zegt Wilfred Janssen, de voorzitter van de afdeling Deventer van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel.

Mensen komen naar de markt omdat ze er veelal goedkoper uit zijn dan bij gewone winkels.
Maar ook omdat het er gezellig is. Op de markt kun je gelijk de koopman aanspreken als je iets wilt weten. Bij KPN ben je drie dagen aan het bellen met iemand die je niet kent en dan is het nog maar de vraag of je klacht is opgelost.

Direct contact is dus heel belangrijk. Maar mensen willen ook wel eens thuis op hun gemak kijken wat de markt zoal te bieden heeft, zo heeft het bestuur van de Deventer marktkooplui bedacht. Internet biedt daartoe uitgebreide mogelijkheden.

Op de site staat overzichtelijk vermeld welke kooplieden er op de diverse markten staan en welke handel ze te bieden hebben. Bij enkele kooplieden, zoals Jan de Stroopwafelman, is er tevens een link naar hun eigen site.

Kooplieden kunnen ook adverteren op de site. Veel mensen vinden het leuk om wat te snuffelen naar aanbiedingen, veronderstelt Janssen.

Of de site werkelijk aanslaat, zal de tijd leren. De eerste week wisten zon 500 mensen de weg naar de site te vinden. Dat was het resultaat van een zaterdag foldertjes uitdelen op de markt.

Om de site bekendheid te geven wordt de komende weken een fotowedstrijd gehouden. Op elke markt worden enkele bezoekers met een digitale camera gefotografeerd. De fotos worden op de site geplaatst en wie zichzelf tegenkomt kan met een printje van de foto een waardebon voor de markt winnen.

De site ziet er kleurrijk en overzichtelijk uit. Maar dat moet ook, zegt Janssen. We hebben er een professionele ontwerper voor ingeschakeld. We willen kwaliteit bieden.

De markt heeft de naam goedkoop te zijn. Dat is wel zo, zegt Janssen, maar ook marktkooplieden hebben hun kosten. Af en toe zijn er perioden waarin kooplieden elkaar kapot concurreren op de prijs. Dat hebben we in Deventer bijvoorbeeld met stoffen gehad. Dat schiet dus niet op. We willen ons juist ook met kwaliteit en service onderscheiden en in die benadering past een overzichtelijke internetsite uitstekend.

Via e-mailadressen op de site kan het publiek opmerkingen en klachten kwijt bij de marktkooplieden.

Deventer heeft één van de mooiste markten van Nederland. De markt is ook voor toeristen leuk. Door deze site hopen we mensen uit het gehele land duidelijk te maken dat ze in deze historische stad gezellig naar de markt kunnen gaan.

bron: Deventer Dagblad